Znajdujesz się na stronie internetowej akcji edukacyjnej "Moje konsumenckie ABC" przeznaczonej dla dzieci i młodzieży. Każdy kto kupuje, zamawia, korzysta z usług - jest konsumentem - bez względu na wiek. Także ty. Konsument ma swoje prawa. Znasz je? Jeśli niedokładnie, poczytaj o nich na tej stronie. Baw się i szukaj informacji.
Reklamacje i oddawanie towarów

Dwa lata na reklamację
Nikt nie lubi, gdy nagle coś się popsuje: tramwaj, którym właśnie jedziemy do szkoły, drukarka, gdy właśnie mamy wydrukować wypracowanie, czy suszarka, gdy chcemy wysuszyć włosy. Oburzamy się, gdy nowa bluzka kurczy się po pierwszym praniu, a buty rozklejają się po spacerze na deszczu.
Na szczęście takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko, ale warto wiedzieć, jak wtedy należy się zachować.

Reklamacje i oddawanie towarów
PARAGON
Ma bardzo długi "termin ważności". Przez dwa lata od zakupu towaru mamy prawo go reklamować. Dlatego warto przechowywać paragon. To będzie nasz dowód, kiedy i gdzie kupiliśmy dany towar.

Oddawanie
Mamy dziesięć dni na to, by oddać rzecz czy urządzenie, które kupiliśmy na odległość (książkę z katalogu wysyłkowego, odtwarzacz MP3 w sklepie internetowym). To jedyny przypadek, gdy możemy się rozmyślić bez wyraźnego powodu. Mamy do tego prawo, jeśli kupujemy coś poza siedzibą sprzedawcy czy producenta. Ale pamiętajmy, jeśli chcemy oddać zamówiony towar, poinformujmy o tym listem poleconym.

Reklamacja
Reklamacje prawie wszystkich towarów można składać w ciągu 2 lat od zakupu. Inne zasady dotyczą żywności. Tu na reklamację mamy 3 dni od zakupu lub - jeśli jest przechowywany w szczelnych opakowaniach - od otwarcia produktu. Gdy zauważymy wadę w naszej kurtce albo w plecaku, możemy je zareklamować w ciągu 2 miesięcy od chwili, gdy odkryjemy usterkę. Usterki i wady są najpoważniejszym, ale nie jedynym powodem reklamacji. Możemy to zrobić, jeśli nasz towar jest "niezgodny z umową". Sprzedawca wprowadził nas w błąd (np. radio odbiera fale w dwóch zakresach, a nie w trzech). Na etykiecie producent napisał, że po użyciu kremu będziemy opaleni na brąz już po 3 godzinach. A tymczasem chodzimy na słoneczną plażę już trzeci dzień, a opalenizny ani śladu. Wówczas także możemy reklamować towar. Co więcej, powodem reklamacji może być także to, że popsuliśmy urządzenie w trakcie montażu zgodnego z instrukcją.


Często zapewnienia o jakości towaru znaleźć można jedynie na ulotkach reklamowych czy nalepkach. Warto je zachować, szczególnie wtedy, gdy produkt ma większą wartość. W przypadku reklamacji będziemy mogli się powołać na konkretne obietnice producenta.
Ale pamiętajmy: jeśli producent zalecił, by jogurt trzymać w lodówce, a my go zostawimy w cieple, nie możemy reklamować, jeśli się szybko popsuje.
Reklamować można każdy towar, nawet ten kupowany w ramach promocji czy na wyprzedaży. Jeśli kupiliśmy towar pełnowartościowy, bez wad, tyle że okazyjnie, bo taniej, to możemy go potem reklamować, jeśli np. szybko się zepsuje. Inaczej, gdy powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której sprzedawca poinformował nas przy zakupie. Wtedy nie można reklamować tej wady, ale za to inne, wykryte później - tak.
Z reklamacją zawsze możemy pójść do sklepu, w którym kupiliśmy daną rzecz.
Sprzedawcy mają 14 dni na pisemne zastrzeżenie, iż nie przyjmują reklamacji. Jeśli nie dostaniemy od nich w tym czasie żadnej korespondencji, oznacza to, że przyjęli reklamację.

Mamy prawo domagać się od sprzedawcy:

  • bezpłatnej naprawy,
  • wymiany przedmiotu na nowy

Wybór należy do nas. Dopóki możliwa jest wymiana albo naprawa, nie możemy żądać zwrotu pieniędzy za wadliwy towar. Ale jeśli okaże się to niemożliwe lub jeśli narazi nas na dodatkowe wydatki, możemy domagać się zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny tego towaru.
Najczęściej reklamację składają dorośli, lecz warto byśmy wiedzieli, że najbezpieczniej jest złożyć ją na piśmie.
Niekiedy producent czy sprzedawca nie chcą przyjąć reklamacji, odmawiają naprawy czy obniżenia ceny. Wówczas można skierować sprawę do sądu konsumenckiego (istniejącego przy Inspekcji Handlowej) lub do sądu powszechnego.

 
Copyright © 2006-2014 UOKiK